+7 495 665 9999
с 9:00 до 23:00
Свяжитесь со мной
Русская зима в музыке. Избранное
Концерт
РУССКАЯ ЗИМА В МУЗЫКЕ. ИЗБРАННОЕ
НАЦИОНАЛЬНЫЙ ФИЛАРМОНИЧЕСКИЙ ОРКЕСТР РОССИИ
Дирижёр - Арсентий Ткаченко
8 февраля 2024 года в Московском международном Доме музыки состоится концерт для настоящих ценителей классической музыки и живописи «Русская зима в музыке. Избранное».
В концерте прозвучат:
П.И. Чайковский. Симфония № 1 «Зимние грезы».
Г.В. Свиридов. Музыкальные иллюстрации к повести А.С. Пушкина «Метель».
Русская красавица-зима во все времена волновала пытливые умы композиторов, художников и поэтов. Каждый из них создавал произведения, воспевая умиротворяющие белоснежные пейзажи и трескучие морозы этого поистине волшебного времени года. У композитора Петра Ильича Чайковского есть Первая симфония «Зимние грёзы», созданная в самом начале творческого пути, и балет «Щелкунчик», которым великий музыкант заканчивал свой путь. С зимними зарисовками связана музыка еще одного выдающегося композитора Георгия Васильевича Свиридова, созданная к кинофильму по повести А.С. Пушкина «Метель». Оркестровая сюита, составленная автором в 1974 году из музыки к этому фильму, принесла ему всенародную любовь. Ее девять номеров создали последовательный ряд своего рода иллюстраций к пушкинской повести. Так и было решено назвать новый опус: музыкальные иллюстрации к повести Пушкина «Метель». Однако по жанру это именно сюита с присущими ей образными контрастами между соседними частями, притом с чертами концентричности в форме, в которой первые два номера в несколько измененных вариантах зеркально повторяются в финале.
П.И. Чайковкий начал сочинять произведение «Зимние грёзы» весной 1866 года. Вдохновение Пётр Ильич Чайковский черпал из воспоминаний о зиме в родном городе Воткинске. Ведь именно там были самые веселые праздничные гуляния, самые красивые пейзажи и добрые люди. Полностью симфония была исполнена в начале февраля 1868 года на восьмом по счету симфоническом собрании Русского музыкального общества. За дирижерским пультом был Николай Григорьевич Рубинштейн. К слову, данной редакции сочинения было суждено быть исполненной всего лишь один раз. Так как критики не пожелали написать о молодом таланте, и композиция была быстро забыта слушателями. Прошло время, но Чайковского не отпускала мысль о том, почему «Зимние грезы» были так холодно приняты слушателями. Переехав в Италию, в 1874 году он вновь берется за доработку. После пересмотра партитуры он подправил неточности в оркестровке, добавил новые уточнения, касающиеся исполнения. Работа была сделана достаточно быстро, но ранимый Чайковский боялся, что музыка опять останется без должного внимания и отложил исполнение на девять лет. Премьера состоялась в Москве в 1883 году. Дирижер М. Эрмансдерфер отлично справился с собственной задачей, и музыка зазвучала совершенно по-новому. Критики были в восторге от услышанного. Через три года произведение было исполнено в Санкт-Петербурге, требовательная публика положительно приняла симфонию «Зимние грезы».
В 1964 году к советскому композитору Георгию Свиридову обратился известный артист и кинорежиссер Владимир Басов, приступавший к съемкам кинофильма «Метель» по пушкинской повести. Свиридов, не тяготевший к «абстрактным» музыкальным жанрам, сочинявший, как правило, музыку текстовую, очень любил и работу для театра и кино: она давала ему возможность воплощения конкретных образов и ситуаций, дисциплинировала необходимостью точно укладываться в заданный хронометраж. Повесть «Метель» из цикла «Повести Белкина» была написана А.С. Пушкиным (1799-1837) в 1830 году, в золотую пору его творчества, оставшуюся в истории под названием «Болдинская осень» и давшую невиданную россыпь гениальных произведений, вылившихся из-под пера поэта.
Георгия Свиридова привлекла идея воссоздать в музыке образ современной Пушкину провинциальной России. Его музыка лишена того оттенка иронии, который явно ощущается в повести. Поэтизация простой жизни маленьких городков и усадеб, а не столичных чиновников и аристократов, жизни, особенно близкой Свиридову, - вот, что стало основным в его музыкальном решении. Он исходил из интонаций, бытовавших в начале XIX века: вальсовых, маршевых, романсовых, перезвона бубенцов, всегда висевших на дугах ямщицких лошадей. Но эти простые, подчас наивные интонации одухотворены им, использованы творчески, с особым, присущим только Свиридову настроением. Музыка зазвучала как ретроспектива давно ушедшей, но милой, привлекательной, вызывающей ностальгическое чувство жизни.
Не пропустите 8 февраля 2024 года в Светлановском зале Московского международного Дома музыки фантастический концерт «Русская зима в музыке. Избранное»! Уникальность данного проекта - в соединении потрясающей классической музыки с видеопроекцией настоящей русской зимы на стены Светлановского зала ММДМ, что сделает концерт поистине потрясающим.
***
National Philharmonic Orchestra of Russia
Conductor - Arsenty Tkachenko
08 February 2024 at the Moscow International House of Music will be held a concert for true connoisseurs of classical music and painting - "Russian Winter in Music. Selected".
The concert will include:
Symphony No. 1 "Winter Dreams" - P. I. Tchaikovsky
Musical illustrations to Pushkin's story "The Snowstorm" - G. V. Sviridov
Russian beauty winter has always excited the inquisitive minds of composers, artists and poets. Each of them created works praising the peaceful snow-white landscapes and crackling frosts of this truly magical season. The composer Pyotr Ilyich Tchaikovsky has his First Symphony "Winter Dreams", created at the very beginning of his creative journey, and the ballet "The Nutcracker", with which the great musician ended his journey. Winter sketches are associated with the music of another outstanding composer, Georgy Sviridov, created for the film based on Alexander Pushkin's story "The Snowstorm". The orchestral suite, composed by the composer in 1974 from music for this film, brought him nationwide love. Its nine numbers created a consistent series of illustrations of a kind to Pushkin's story. This is how it was decided to name the new opus: musical illustrations to Pushkin's story "The Snowstorm". However, in terms of genre it is a suite with inherent figurative contrasts between the neighbouring parts, with features of concentricity in the form, in which the first two numbers, in slightly altered versions, are mirrored in the conclusion.
П. Tchaikovsky began composing Winter Dreams in the spring of 1866. Pyotr Ilyich Tchaikovsky drew inspiration from his memories of winter in his native town of Votkinsk. After all, it was there that there were the most cheerful festive festivities, the most beautiful landscapes and kind people. The complete symphony was performed in early February in 1868 at the eighth symphony meeting of the Russian Musical Society. Nikolai Grigorievich Rubinstein was at the conductor's desk. By the way, this version of the work was destined to be performed only once. Since critics did not wish to write about the young talent, and the composition was quickly forgotten by listeners. Time passed, but Tchaikovsky never let go of the thought of why Winter Dreams was so coldly received by listeners. Having moved to Italy in 1874, he took up the task of revising it again. After revising the score, he corrected inaccuracies in the orchestration and added new clarifications concerning the performance. The work was done quickly enough, but the vulnerable Tchaikovsky feared that the music would again be neglected and postponed the performance for nine years. The premiere took place in Moscow in 1883. Conductor M. Ermansderfer excelled in his own task, and the music sounded completely new. The critics were delighted with what they heard. Three years later the work was performed in St Petersburg, and the demanding public received the Winter Dreams symphony favourably.
In 1964 the Soviet composer Georgi Sviridov was approached by the famous artist and film director Vladimir Basov, who was shooting the film "The Snowstorm" based on Pushkin's story. Sviridov, not drawn to "abstract" musical genres, composing, as a rule, textual music, loved and work for theatre and film: it gave him the opportunity to embody specific images and situations, disciplined by the need to precisely fit into a given timing.
The story "The Snowstorm" from the cycle "The Tales of Belkin" was written by A. S. Belkin. С. Pushkin (1799-1837) in 1830, in the golden age of his creative work, which remained in history under the name "Boldin Autumn" and gave an unprecedented scattering of brilliant works, poured out from under the pen of the poet.
Georgy Sviridov was attracted by the idea of recreating in music the image of provincial Russia contemporary to Pushkin. His music is devoid of the tinge of irony that is clearly felt in the story. The poeticisation of the simple life of small towns and estates, rather than that of capital officials and aristocrats, a life particularly close to Sviridov's heart, is what became central to his musical solution. He proceeded from the intonations that were common in the early 19th century: waltzes, marches, romances and the chiming of the bells that always hung from the arcs of yamshchik horses. But these simple, sometimes naive intonations are spiritualised by him, used creatively, with a special mood unique to Sviridov. The music sounded like a retrospective of a life long gone, but sweet, attractive and nostalgic.
Do not miss, 08 February 2024 at 19:00 in the Svetlanov Hall of the Moscow International House of Music a fantastic concert - "Russian winter in music. Selected"!
The uniqueness of this project is the combination of stunning classical music with video projection of the real Russian winter on the walls of the Svetlanov Hall of the Moscow International House of Music, which will make the concert truly amazing!
НАЦИОНАЛЬНЫЙ ФИЛАРМОНИЧЕСКИЙ ОРКЕСТР РОССИИ
Дирижёр - Арсентий Ткаченко
8 февраля 2024 года в Московском международном Доме музыки состоится концерт для настоящих ценителей классической музыки и живописи «Русская зима в музыке. Избранное».
В концерте прозвучат:
П.И. Чайковский. Симфония № 1 «Зимние грезы».
Г.В. Свиридов. Музыкальные иллюстрации к повести А.С. Пушкина «Метель».
Русская красавица-зима во все времена волновала пытливые умы композиторов, художников и поэтов. Каждый из них создавал произведения, воспевая умиротворяющие белоснежные пейзажи и трескучие морозы этого поистине волшебного времени года. У композитора Петра Ильича Чайковского есть Первая симфония «Зимние грёзы», созданная в самом начале творческого пути, и балет «Щелкунчик», которым великий музыкант заканчивал свой путь. С зимними зарисовками связана музыка еще одного выдающегося композитора Георгия Васильевича Свиридова, созданная к кинофильму по повести А.С. Пушкина «Метель». Оркестровая сюита, составленная автором в 1974 году из музыки к этому фильму, принесла ему всенародную любовь. Ее девять номеров создали последовательный ряд своего рода иллюстраций к пушкинской повести. Так и было решено назвать новый опус: музыкальные иллюстрации к повести Пушкина «Метель». Однако по жанру это именно сюита с присущими ей образными контрастами между соседними частями, притом с чертами концентричности в форме, в которой первые два номера в несколько измененных вариантах зеркально повторяются в финале.
П.И. Чайковкий начал сочинять произведение «Зимние грёзы» весной 1866 года. Вдохновение Пётр Ильич Чайковский черпал из воспоминаний о зиме в родном городе Воткинске. Ведь именно там были самые веселые праздничные гуляния, самые красивые пейзажи и добрые люди. Полностью симфония была исполнена в начале февраля 1868 года на восьмом по счету симфоническом собрании Русского музыкального общества. За дирижерским пультом был Николай Григорьевич Рубинштейн. К слову, данной редакции сочинения было суждено быть исполненной всего лишь один раз. Так как критики не пожелали написать о молодом таланте, и композиция была быстро забыта слушателями. Прошло время, но Чайковского не отпускала мысль о том, почему «Зимние грезы» были так холодно приняты слушателями. Переехав в Италию, в 1874 году он вновь берется за доработку. После пересмотра партитуры он подправил неточности в оркестровке, добавил новые уточнения, касающиеся исполнения. Работа была сделана достаточно быстро, но ранимый Чайковский боялся, что музыка опять останется без должного внимания и отложил исполнение на девять лет. Премьера состоялась в Москве в 1883 году. Дирижер М. Эрмансдерфер отлично справился с собственной задачей, и музыка зазвучала совершенно по-новому. Критики были в восторге от услышанного. Через три года произведение было исполнено в Санкт-Петербурге, требовательная публика положительно приняла симфонию «Зимние грезы».
В 1964 году к советскому композитору Георгию Свиридову обратился известный артист и кинорежиссер Владимир Басов, приступавший к съемкам кинофильма «Метель» по пушкинской повести. Свиридов, не тяготевший к «абстрактным» музыкальным жанрам, сочинявший, как правило, музыку текстовую, очень любил и работу для театра и кино: она давала ему возможность воплощения конкретных образов и ситуаций, дисциплинировала необходимостью точно укладываться в заданный хронометраж. Повесть «Метель» из цикла «Повести Белкина» была написана А.С. Пушкиным (1799-1837) в 1830 году, в золотую пору его творчества, оставшуюся в истории под названием «Болдинская осень» и давшую невиданную россыпь гениальных произведений, вылившихся из-под пера поэта.
Георгия Свиридова привлекла идея воссоздать в музыке образ современной Пушкину провинциальной России. Его музыка лишена того оттенка иронии, который явно ощущается в повести. Поэтизация простой жизни маленьких городков и усадеб, а не столичных чиновников и аристократов, жизни, особенно близкой Свиридову, - вот, что стало основным в его музыкальном решении. Он исходил из интонаций, бытовавших в начале XIX века: вальсовых, маршевых, романсовых, перезвона бубенцов, всегда висевших на дугах ямщицких лошадей. Но эти простые, подчас наивные интонации одухотворены им, использованы творчески, с особым, присущим только Свиридову настроением. Музыка зазвучала как ретроспектива давно ушедшей, но милой, привлекательной, вызывающей ностальгическое чувство жизни.
Не пропустите 8 февраля 2024 года в Светлановском зале Московского международного Дома музыки фантастический концерт «Русская зима в музыке. Избранное»! Уникальность данного проекта - в соединении потрясающей классической музыки с видеопроекцией настоящей русской зимы на стены Светлановского зала ММДМ, что сделает концерт поистине потрясающим.
***
National Philharmonic Orchestra of Russia
Conductor - Arsenty Tkachenko
08 February 2024 at the Moscow International House of Music will be held a concert for true connoisseurs of classical music and painting - "Russian Winter in Music. Selected".
The concert will include:
Symphony No. 1 "Winter Dreams" - P. I. Tchaikovsky
Musical illustrations to Pushkin's story "The Snowstorm" - G. V. Sviridov
Russian beauty winter has always excited the inquisitive minds of composers, artists and poets. Each of them created works praising the peaceful snow-white landscapes and crackling frosts of this truly magical season. The composer Pyotr Ilyich Tchaikovsky has his First Symphony "Winter Dreams", created at the very beginning of his creative journey, and the ballet "The Nutcracker", with which the great musician ended his journey. Winter sketches are associated with the music of another outstanding composer, Georgy Sviridov, created for the film based on Alexander Pushkin's story "The Snowstorm". The orchestral suite, composed by the composer in 1974 from music for this film, brought him nationwide love. Its nine numbers created a consistent series of illustrations of a kind to Pushkin's story. This is how it was decided to name the new opus: musical illustrations to Pushkin's story "The Snowstorm". However, in terms of genre it is a suite with inherent figurative contrasts between the neighbouring parts, with features of concentricity in the form, in which the first two numbers, in slightly altered versions, are mirrored in the conclusion.
П. Tchaikovsky began composing Winter Dreams in the spring of 1866. Pyotr Ilyich Tchaikovsky drew inspiration from his memories of winter in his native town of Votkinsk. After all, it was there that there were the most cheerful festive festivities, the most beautiful landscapes and kind people. The complete symphony was performed in early February in 1868 at the eighth symphony meeting of the Russian Musical Society. Nikolai Grigorievich Rubinstein was at the conductor's desk. By the way, this version of the work was destined to be performed only once. Since critics did not wish to write about the young talent, and the composition was quickly forgotten by listeners. Time passed, but Tchaikovsky never let go of the thought of why Winter Dreams was so coldly received by listeners. Having moved to Italy in 1874, he took up the task of revising it again. After revising the score, he corrected inaccuracies in the orchestration and added new clarifications concerning the performance. The work was done quickly enough, but the vulnerable Tchaikovsky feared that the music would again be neglected and postponed the performance for nine years. The premiere took place in Moscow in 1883. Conductor M. Ermansderfer excelled in his own task, and the music sounded completely new. The critics were delighted with what they heard. Three years later the work was performed in St Petersburg, and the demanding public received the Winter Dreams symphony favourably.
In 1964 the Soviet composer Georgi Sviridov was approached by the famous artist and film director Vladimir Basov, who was shooting the film "The Snowstorm" based on Pushkin's story. Sviridov, not drawn to "abstract" musical genres, composing, as a rule, textual music, loved and work for theatre and film: it gave him the opportunity to embody specific images and situations, disciplined by the need to precisely fit into a given timing.
The story "The Snowstorm" from the cycle "The Tales of Belkin" was written by A. S. Belkin. С. Pushkin (1799-1837) in 1830, in the golden age of his creative work, which remained in history under the name "Boldin Autumn" and gave an unprecedented scattering of brilliant works, poured out from under the pen of the poet.
Georgy Sviridov was attracted by the idea of recreating in music the image of provincial Russia contemporary to Pushkin. His music is devoid of the tinge of irony that is clearly felt in the story. The poeticisation of the simple life of small towns and estates, rather than that of capital officials and aristocrats, a life particularly close to Sviridov's heart, is what became central to his musical solution. He proceeded from the intonations that were common in the early 19th century: waltzes, marches, romances and the chiming of the bells that always hung from the arcs of yamshchik horses. But these simple, sometimes naive intonations are spiritualised by him, used creatively, with a special mood unique to Sviridov. The music sounded like a retrospective of a life long gone, but sweet, attractive and nostalgic.
Do not miss, 08 February 2024 at 19:00 in the Svetlanov Hall of the Moscow International House of Music a fantastic concert - "Russian winter in music. Selected"!
The uniqueness of this project is the combination of stunning classical music with video projection of the real Russian winter on the walls of the Svetlanov Hall of the Moscow International House of Music, which will make the concert truly amazing!
Купить билеты на концерт "Русская зима в музыке. Избранное" можно на сайте redkassa.ru. "Русская зима в музыке. Избранное" - концерт в Москве, в ММДМ (Доме музыки), 8 февраля 2024 года. Забронировать и купить билеты на концерт "Русская зима в музыке. Избранное" без наценки, по ценам организаторов, можно в РедКасса (RedKassa) и по телефону +7 (495) 665-9999.
Московский международный Дом музыки (Светлановский зал)
г. Москва, Космодамианская наб., д. 52, стр. 8.
×
$[[options.contentLayout]]